STANDARDY OCHRONY STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W HOTELACH NALEŻĄCYCH DO VHM HOTEL MANAGEMENT
(wyciąg)
Preambuła
Mając na uwadze treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia, VHM Hotel Management przyjmuje niniejszy dokument jako wzór zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w obiektach grupy dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom.
Standardy ochrony dzieci w VHM Hotel Management będziemy realizować poprzez niniejsze zasady.
- VHM Hotel Management prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
- VHM Hotel Management uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
- VHM Hotel Management w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie.
- VHM Hotel Management zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.
- Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest identyfikacja dziecka przebywającego w obiekcie i jego/jej relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w obiekcie. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w obiekcie.
Objaśnienie terminów
Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia;
Rejestr – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym;
KRK– Krajowy Rejestr Karny;
Pracownik – osoba zatrudniona w VHM Hotel Management bez względu na formę zatrudnienia lub współpracująca;
Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy;
Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców/opiekunów prawnych dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno-opiekuńczy;
Zagrożenie bezpieczeństwa dziecka lub krzywdzenie dziecka należy rozumieć jako popełnienie przestępstwa lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika lub współpracownika organizacji, rodzica/opiekuna prawnego dziecka lub przez inne dziecko, stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie bądź też zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie;
Przestępstwem jest zachowanie człowieka uznawane za społecznie szkodliwe i z tego względu zabronione przez ustawę (głównie kodeks karny, ale też wiele innych ustaw, jak np. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii);
Czynem karalnym jest zachowanie człowieka uznane za społecznie szkodliwe, które stanowiłoby przestępstwo, gdyby zostało popełnione przez osobę w wieku powyżej 17 roku życia. Osoba poniżej 17 roku życia (nieletni) nie podlega odpowiedzialności karnej, lecz odpowiada za swoje zachowania przed sądem rodzinnym w trybie postępowania w sprawach nieletnich. Postępowanie w sprawach nieletnich zmierza do wychowania sprawcy, a nie ukarania go;
Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci zwana również Koordynatorem ds. Standardów Ochrony Małoletnich (zwany również Koordynatorem SOM) to wyznaczony imiennie pracownik lub współpracownik pracujący w oparciu o pełnioną funkcję, powołanie lub stałą umowę, sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w obiektach;
Obiekt – hotel należący do portfolio VHM Hotel Management.
Krzywdzenie dziecka – działania kwalifikowane jako:
- przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem)
- inna forma krzywdzenia, niebędąca przestępstwem, taka jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie;
- zaniedbanie potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem);
§ 1. Postępowanie mające na celu zapobieżenie krzywdzeniu dziecka
- Zawsze i w każdym przypadku kiedy jest to możliwe, obiekt dokonuje identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w obiekcie.
- W celu dokonania identyfikacji dziecka i jego/jej relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w obiekcie, obiekt może:
- Zapytać o tożsamość dziecka oraz o relację dziecka w stosunku do osoby, z którą przybyło do obiektu lub w nim przebywa. W tym celu może poprosić o dokument tożsamości dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem w obiekcie[1]. W przypadku braku dokumentu tożsamości może poprosić o podanie danych dziecka (imię, nazwisko, adres, numer PESEL).
- W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo dziecka i osoby dorosłej może zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz dziecko.
- Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, może zostać zapytana, czy posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców na wspólny wyjazd osoby dorosłej z dzieckiem.
- W przypadku uzasadnionych wątpliwości, że może dojść do krzywdzenia dziecka obiekt powiadamia odpowiednie służby.
§ 2 Postępowanie w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka
- Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
- dziecko ujawniło pracownikowi obiektu fakt krzywdzenia,
- pracownik zaobserwował krzywdzenie,
- dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej.
- Obiekt podejmuje stosowne działania jeśli ujawni fakty krzywdzenia dziecka. Podjęte działania opisuje w karcie interwencji.
§ 3 Koordynator ds. Standardów Ochrony Małoletnich
- Każdy obiekt wyznacza Koordynatora ds. SOM.
- Do zadań Koordynatora SOM należą w szczególności:
- właściwe nadzorowanie funkcjonujących standardów,
- raz na 2 lata ocena standardów ochrony małoletnich, zgłaszanie wniosków i aktualizacji w tym zakresie,
- szkolenie pracowników z zakresu Standardów Ochrony Małoletnich i prowadzenie w tym zakresie stosownej dokumentacji,
- opisywanie wszelkich interwencji i zgłoszonych zdarzeń,
- zabezpieczanie dowodów jeśli dojdzie do przestępstwa,
- odpowiadanie za właściwy przebieg realizacji procedury,
- współpraca z działem kadr w zakresie osób zatrudnianych i przyjmowanych do pracy, które powinny zostać sprawdzone w KRK oraz Rejestrze,
- zawiadamianie sądu opiekuńczego, policji bądź powiadamianie osoby, która będzie umocowania do złożenia takiego zawiadomienia do sądu/na policję.
- Koordynatorów SOM powołuje Zarząd Spółki w drodze Zarządzenia.
- Szkolenia z zakresu Standardów Ochrony Małoletnich są dokumentowane w rejestrze szkoleń.
§ 4 Zatrudnianie osób do pracy z dziećmi będącymi gośćmi obiektów
- Wszystkie osoby pracujące bezpośrednio z dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich historia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości żadnego dziecka.
- Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi, w tym osoby, które mogą mieć potencjalny, bezpośredni kontakt z dziećmi, powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko dzieciom.
- Osoby mające bezpośredni kontakt z dziećmi, będącymi gośćmi obiektów, podlegają sprawdzeniu w KRK i Rejestrze.
§ 5 Postępowanie w przypadku niepełnoletnich praktykantów
- W przypadku osób niepełnoletnich odbywających praktykę zawodową w obiektach VHM Hotel Management sprawdzeniu w KRK i Rejestrze podlegają wszystkie osoby mające bezpośredni oraz pośredni kontakt z praktykantem.
- Wszyscy pracownicy mający bezpośredni i pośredni kontakt z praktykantem, powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko dzieciom.
- Osoby mające bezpośredni i pośredni kontakt z praktykantem podlegają sprawdzeniu w KRK i Rejestrze.
§ 7 Zasady komunikacji z dziećmi będącymi gośćmi obiektów lub niepełnoletnimi praktykantami
- Pracownicy nie kontaktują się prywatnymi kanałami komunikacji ( telefon, mail, sms) z dziećmi bez wiedzy i zgody ich opiekunów prawnych.
- W przypadku sytuacji dotyczących odbywania praktyki zawodowej w obiektach VHM Hotel Management pracownicy kontaktują się najpierw z opiekunami prawnymi dziecka, a dopiero potem, za ich zgodą, z dzieckiem. Zaleca się aby taki kontakt był prowadzony w formie udokumentowanej ( sms, mail).
- Pracownicy nie prowadzą z dziećmi prywatnych rozmów z wykorzystaniem mediów społecznościowych.
- W przypadku zainicjowania prywatnej rozmowy z wykorzystaniem mediów społecznościowych przez samo dziecko pracownik nie kontynuuje rozmowy i poleca dziecku zgłoszenie się do niego w miejscu wykonywania obowiązków służbowych lub przekazanie kontaktu do opiekuna prawnego. Zasada ta nie dotyczy sytuacji (nawet potencjalnego) zagrożenia życia i zdrowia dziecka. W takim przypadku pracownik może kontynuować rozmowę, lecz zobowiązany jest jednocześnie powiadomić przełożonego lub kierownictwo organizacji o kontakcie z dzieckiem i przyczynach tego kontaktu. Powiadomienie powinno być w miarę możliwości dokonane pisemnie lub mailowo.
§ 8 Krzywdzenie rówieśnicze
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w obiekcie w charakterze gościa albo praktykanta, przeprowadza się rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzeniem oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu wraz z jego opiekunami. Ponadto rozmawia się z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów dąży się do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
- Wspólnie z rodzicami/opiekunami dziecka krzywdzącego opracowuje się plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
- Z rodzicami/opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu opracowuje się plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
- W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez rodziców/opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności obiekt powiadamia odpowiednie służby.
- Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, informuje się właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
- Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas informuje się właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.
§ 9 Postanowienia końcowe
- Pełna wersja Standardów Ochrony Małoletnich jest dostępna do wglądu w recepcji każdego obiektu VHM Hotel Management.
[1] Dokumentem takim może być: dokument tożsamości dziecka wskazujący na pokrewieństwo (dowód osobisty) lub inny dokument pozwalający na identyfikację dziecka (paszport, legitymacja szkolna), ewentualnie dodatkowo akt urodzenia, zaświadczenie o nadaniu numeru PESEL, orzeczenie sądu o sprawowaniu opieki nad dzieckiem, zgoda notarialna rodzica na podróżowanie danej osoby z dzieckiem.