STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH 

Preambuła  

Mając na uwadze treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia, VHM Hotel Management przyjmuje niniejszy dokument jako wzór zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w obiektach grupy dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom. 

Standardy ochrony dzieci w VHM Hotel Management będziemy realizować poprzez niniejsze zasady.

  1. VHM Hotel Management prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie. 
  2. VHM Hotel Management uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych. 
  3. VHM Hotel Management w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie. 
  4. VHM Hotel Management zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje. 
  5. Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest identyfikacja dziecka przebywającego w obiekcie i jego/jej relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w obiekcie. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w obiekcie.  

Objaśnienie terminów

Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia;

Rejestr – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym; 

KRK– Krajowy Rejestr Karny;

Pracownik – osoba zatrudniona w VHM Hotel Management bez względu na formę zatrudnienia lub współpracująca;

Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy;

Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców/opiekunów prawnych dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno-opiekuńczy;

Zagrożenie bezpieczeństwa dziecka lub krzywdzenie dziecka należy rozumieć jako popełnienie przestępstwa lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika lub współpracownika organizacji, rodzica/opiekuna prawnego dziecka lub przez inne dziecko, stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie bądź też zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie;

Przestępstwem jest zachowanie człowieka uznawane za społecznie szkodliwe i z tego względu zabronione przez ustawę (głównie kodeks karny, ale też wiele innych ustaw, jak np. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii);

Czynem karalnym jest zachowanie człowieka uznane za społecznie szkodliwe, które stanowiłoby przestępstwo, gdyby zostało popełnione przez osobę w wieku powyżej 17 roku życia. Osoba poniżej 17 roku życia (nieletni) nie podlega odpowiedzialności karnej, lecz odpowiada za swoje zachowania przed sądem rodzinnym w trybie postępowania w sprawach nieletnich. Postępowanie w sprawach nieletnich zmierza do wychowania sprawcy, a nie ukarania go;

Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci zwana również Koordynatorem ds. Standardów Ochrony Małoletnich (zwany również Koordynatorem SOM) to wyznaczony imiennie pracownik lub współpracownik pracujący w oparciu o pełnioną funkcję, powołanie lub stałą umowę, sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w obiektach;

Obiekt  – hotel należący do portfolio VHM Hotel Management.

Krzywdzenie dziecka – działania kwalifikowane jako:

  • przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem)
  • inna forma krzywdzenia, niebędąca przestępstwem, taka jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie;
  • zaniedbanie potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem);

§ 1. Postępowanie  mające na celu zapobieżenie krzywdzeniu dziecka

  1. Zawsze i w każdym przypadku kiedy jest to możliwe, obiekt dokonuje identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w obiekcie.
  2. W celu dokonania identyfikacji dziecka i jego/jej relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w obiekcie, obiekt może:
    1. Zapytać o tożsamość dziecka oraz o relację dziecka w stosunku do osoby, z którą przybyło do obiektu lub w nim przebywa. W tym celu może poprosić o dokument tożsamości dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem w obiekcie[1]. W przypadku braku dokumentu tożsamości może poprosić o podanie danych dziecka (imię, nazwisko, adres, numer PESEL).
    1. W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo dziecka i osoby dorosłej może zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz dziecko.
    1. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, może zostać zapytana, czy posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców na wspólny wyjazd osoby dorosłej z dzieckiem.
  3. W przypadku uzasadnionych wątpliwości, że może dojść do krzywdzenia dziecka obiekt powiadamia odpowiednie służby.

§ 2 Postępowanie w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka

  1. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
    1. dziecko ujawniło pracownikowi obiektu fakt krzywdzenia, 
    1. pracownik zaobserwował krzywdzenie, 
    1. dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej.
  2. Obiekt podejmuje stosowne działania jeśli ujawni fakty krzywdzenia dziecka. Podjęte działania opisuje w karcie interwencji. 

§ 3 Koordynator ds. Standardów Ochrony Małoletnich 

  1. Każdy obiekt wyznacza Koordynatora ds. SOM.
  2. Do zadań Koordynatora SOM należą w szczególności:
    1. właściwe nadzorowanie funkcjonujących standardów,
    1. raz na 2 lata ocena standardów ochrony małoletnich, zgłaszanie wniosków i aktualizacji w tym zakresie,
    1. szkolenie pracowników z zakresu Standardów Ochrony Małoletnich i prowadzenie w tym zakresie stosownej  dokumentacji,
    1. opisywanie wszelkich interwencji i zgłoszonych zdarzeń,
    1. zabezpieczanie dowodów jeśli dojdzie do przestępstwa, 
    1. odpowiadanie za właściwy przebieg realizacji procedury,
    1. współpraca z działem kadr w zakresie osób zatrudnianych i przyjmowanych do pracy, które powinny zostać sprawdzone w KRK oraz Rejestrze,
    1. zawiadamianie sądu opiekuńczego, policji bądź powiadamianie osoby, która będzie umocowania do złożenia takiego zawiadomienia do sądu/na policję.
  3. Koordynatorów SOM powołuje Zarząd Spółki w drodze Zarządzenia. 
  4. Szkolenia z zakresu Standardów Ochrony Małoletnich są dokumentowane w rejestrze szkoleń.

§ 4 Zatrudnianie osób do pracy z dziećmi będącymi gośćmi obiektów 

  1. Wszystkie osoby pracujące bezpośrednio z dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich historia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości żadnego dziecka. 
  2. Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi, w tym osoby, które mogą mieć potencjalny, bezpośredni kontakt z dziećmi, powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko dzieciom. 
  3. Osoby mające bezpośredni kontakt z dziećmi, będącymi gośćmi obiektów, podlegają sprawdzeniu w KRK i Rejestrze. 

§ 5 Postępowanie w przypadku niepełnoletnich praktykantów

  1. W przypadku osób niepełnoletnich odbywających praktykę zawodową w obiektach VHM Hotel Management sprawdzeniu w KRK i Rejestrze podlegają wszystkie osoby mające bezpośredni oraz pośredni kontakt z praktykantem. 
  2. Wszyscy pracownicy mający bezpośredni i pośredni kontakt z praktykantem, powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko dzieciom. 
  3. Osoby mające bezpośredni i pośredni kontakt z praktykantem podlegają sprawdzeniu w KRK i Rejestrze. 

§ 7 Zasady komunikacji z dziećmi będącymi gośćmi obiektów lub niepełnoletnimi praktykantami

  1. Pracownicy nie kontaktują się prywatnymi kanałami komunikacji ( telefon, mail, sms) z dziećmi bez wiedzy i zgody ich opiekunów prawnych. 
  2. W przypadku sytuacji dotyczących odbywania praktyki zawodowej w obiektach VHM Hotel Management pracownicy kontaktują się najpierw z opiekunami prawnymi dziecka, a dopiero potem, za ich zgodą, z dzieckiem. Zaleca się aby taki kontakt był prowadzony w formie udokumentowanej ( sms, mail).
  3. Pracownicy nie prowadzą z dziećmi prywatnych rozmów z wykorzystaniem mediów społecznościowych. 
  4. W przypadku zainicjowania prywatnej rozmowy z wykorzystaniem mediów społecznościowych przez samo dziecko pracownik nie kontynuuje rozmowy i poleca dziecku zgłoszenie się do niego w miejscu wykonywania obowiązków służbowych lub przekazanie kontaktu do opiekuna prawnego.  Zasada ta nie dotyczy sytuacji (nawet potencjalnego) zagrożenia życia i zdrowia dziecka. W takim przypadku pracownik może kontynuować rozmowę, lecz zobowiązany jest jednocześnie powiadomić przełożonego lub kierownictwo organizacji o kontakcie z dzieckiem i przyczynach tego kontaktu. Powiadomienie powinno być w miarę możliwości dokonane pisemnie lub mailowo.  

§ 8 Krzywdzenie rówieśnicze

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w obiekcie w charakterze gościa albo praktykanta, przeprowadza się rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzeniem oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu wraz z jego opiekunami. Ponadto rozmawia się z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów dąży się do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.  Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
    1. Wspólnie z rodzicami/opiekunami dziecka krzywdzącego opracowuje się plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
    1. Z rodzicami/opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu opracowuje się plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
    1. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez rodziców/opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności obiekt powiadamia odpowiednie służby.
    1. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, informuje się właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
    1. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas informuje się właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.

§ 9 Postanowienia końcowe

  1. Pełna wersja Standardów Ochrony Małoletnich jest dostępna do wglądu w recepcji każdego obiektu VHM Hotel Management.

[1] Dokumentem takim może być: dokument tożsamości dziecka wskazujący na pokrewieństwo (dowód osobisty) lub inny dokument pozwalający na identyfikację dziecka (paszport, legitymacja szkolna), ewentualnie dodatkowo akt urodzenia, zaświadczenie o nadaniu numeru PESEL, orzeczenie sądu o sprawowaniu opieki nad dzieckiem, zgoda notarialna rodzica na podróżowanie danej osoby z dzieckiem.